16 Ιουν 2010

Συνάντηση της πρωτοβουλίας "στην Κόρινθο με ποδήλατο" με το δήμαρχο Κορινθίων και κατάθεση προτάσεων


Σήμερα, Τετάρτη 16 Ιουνίου 2010, μέλη της πρωτοβουλίας "στην Κόρινθο με ποδήλατο" συναντήθηκαν με το δήμαρχο Κορινθίων προκειμένου να του παρουσιάσουν προτάσεις για την προώθηση της αστικής ποδηλατοκίνησης στην πόλη της Κορίνθου με κύριο άξονα το θεσμό των δανειστικών δημοτικών ποδηλάτων.

Οι προτάσεις περιλαμβάνουν 4 βασικές ενότητες: τη λειτουργία του θεσμού των δανειστικών δημοτικών ποδηλάτων στην Κόρινθο - βιώσιμη διαχείριση και προδιαγραφές ποδηλάτων, τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων, διαφημιστική εκστρατεία προώθησης των εναλλακτικών μετακινήσεων και τη σήμανση για τα ποδήλατα.

Ο δήμαρχος άκουσε με ενδιαφέρον τις προτάσεις και στα πλαίσια της προσπάθειας να γίνει η Κόρινθος μια βιώσιμη πόλη για τους κατοίκους της, ήταν πολύ θετικός στο να προχωρήσει η δημοτική αρχή στην υλοποίηση έργων και ενεργειών για την αλλαγή της νοοτροπίας των συμπολιτών μας ως προς τη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης περιορίζοντας τη χρήση του ΙΧ.

Σας παρουσιάζουμε την πρόταση της πρωτοβουλίας "στην Κόρινθο με ποδήλατο" και θα σας ενημερώνουμε για όποια εξέλιξη. Η δράση μας δεν τελειώνει με την κατάθεση των προτάσεων, αλλά δηλώνουμε και θα δηλώνουμε παρών με παρεμβάσεις, αλλά και συνεισφορά με την όποια γνώση και εμπειρία μας, ώστε να συμβάλλουμε στην υλοποίηση του οράματος που έχουμε σαν πρωτοβουλία: Να γίνει η Κόρινθος μια πόλη-πρότυπο για τις μετακινήσεις με ποδήλατο! Προχωράμε δυναμικά! Ποδήλατα παντού!



Κατεβάστε την πρόταση της πρωτοβουλίας "στην Κόρινθο με ποδήλατο" για την προώθηση της αστικής ποδηλατοκίνησης στην πόλη της Κορίνθου (.pdf, 787 kb)

-------------------------------------------------

Κόρινθος, Ιούνιος 2010

                                                                    
 Προς:  Δήμαρχο Κορίνθου κ. Αλέξανδρο Πνευματικό
 Το Δημοτικό Συμβούλιο Κορίνθου
Και προς ΜΜΕ

Θέμα: Πρόταση λειτουργίας θεσμού δανειστικών ποδηλάτων

Κύριε Δήμαρχε,
Κυρία και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Η Πρωτοβουλία πολιτών «στην Κόρινθο με ποδήλατο» δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2007, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην πόλη μας, μέσα από παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής και ιδιαίτερα στο τρόπο μετακίνησης.
Στα πλαίσια της δραστηριοτήτων μας θεωρούμε ότι έχουμε συμβάλλει :
·         στη στήριξη και προώθηση της ποδηλατοκίνησης στην πόλη ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, αφού το ποδήλατο δε ρυπαίνει, παρκάρει παντού, είναι φθηνό και υγιεινό, είναι γρήγορο και ευέλικτο, είναι εύχρηστο και προσιτό σε όλους ανεξάρτητα από ηλικία, φύλο ή φυσική κατάσταση.
·         στην αλλαγή της νοοτροπίας όλων μας με περιορισμό της χρήσης Ι.Χ.  στις καθημερινές μετακινήσεις μας και στη δημιουργία ενός άλλου πολιτισμού στους δρόμους της πόλης με σεβασμό στην ασφάλεια  ποδηλατών και πεζών.
·         στην προγραμματιζόμενη δημιουργία υποδομών για το ποδήλατο (ποδηλατόδρομος, κατασκευή θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων σε όλη τη πόλη, λειτουργία θεσμού δημοτικών δανειστικών ποδηλάτων).
Σε όλες τις πρωτοβουλίες που παίρνονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση προς την κατεύθυνση αυτή, είμαστε και θα είμαστε αρωγοί.  Με την επιστολή μας αυτή ανταποκρινόμαστε σε αίτημα του κ. Δημάρχου να συνδράμουμε με προτάσεις μας για τη δημιουργία και λειτουργία θεσμού δημοτικών δανειστικών ποδηλάτων, ο οποίος θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον  προγραμματιζόμενο ποδηλατόδρομο από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τα Καλάμια και θα δώσει μια ολοκληρωμένη εναλλακτική λύση μετακίνησης στους πολίτες. 



Παρακάτω παραθέτουμε τις προτάσεις μας για τη λειτουργία του θεσμού, καθώς επίσης και για τη στήριξη και προώθησή του.
 
1. ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
Η πρώτη σκέψη του κ. Δημάρχου ήταν η εγκατάσταση ενός αυτόματου συστήματος  δανεισμού ποδηλάτων. Συζητώντας πάνω σε αυτό και χρησιμοποιώντας την εμπειρία άλλων πόλεων, θεωρούμε ότι  είναι λίγο νωρίς για την Κόρινθο να εισαχθεί ένα τέτοιο σύστημα καθώς οι πολίτες δεν είναι εξοικειωμένοι ακόμα με τη χρήση του ποδηλάτου. Επιπλέον κάτι τέτοιο έχει ένα ιδιαίτερα μεγάλο κόστος, το οποίο θα ήταν καλύτερα στην παρούσα φάση να αξιοποιηθεί σε άλλες υποδομές ποδηλάτου.
Προτείνουμε εναλλακτικά να λειτουργήσουν σταθμοί ενοικίασης ποδηλάτου με υπαλλήλους, και με ωράριο λειτουργίας, για αρχή, μόνο πρωινές ώρες πιλοτικά (8.00π.μ. – 3.00μ.μ.), ώστε να αρκεί ένας υπάλληλος για κάθε σταθμό. Ο δανεισμός για τα δημοτικά ποδήλατα να γίνεται με κάρτα εγγραφής μετά από επίδειξη και καταγραφή των στοιχείων της ταυτότητας του χρήστη. Ο χρήστης δημοτικού ποδηλάτου θα είναι υποχρεωμένος να το παραδώσει στον ίδιο χώρο πριν τη λήξη του ωραρίου δανεισμού.
Σε επόμενη φάση, και αφού ο θεσμός γίνει αποδεκτός από τους πολίτες, θα μπορούσαν οι ώρες λειτουργίας να επεκταθούν και τα απογεύματα, όπως επίσης να δίνεται δυνατότητα στο χρήστη να παραδίδει το ποδήλατο σε όποιον δημοτικό σταθμό τον εξυπηρετεί.
Καταλληλότερες θέσεις για τους σταθμούς προτείνονται :

  • Τα Περιβολάκια (για την εξυπηρέτηση του Κέντρου),
  • Απέναντι από τη Λέσχη Αξιωματικών (για την εξυπηρέτηση των πάρκινγκ Φλόισβου και Αγ. Νικόλαου)
  • Η Πυροσβεστική στην Γ. Παπανδρέου (για την εξυπηρέτηση του πάρκινγκ και κίνηση από και προς την Παραλία Καλάμια).

Οι θέσεις αυτές επιλέχθηκαν και με κριτήριο την ασφάλεια των ποδηλάτων (από κλοπές, βανδαλισμούς) κατά τις ώρες που δεν θα λειτουργεί η υπηρεσία.

Ως προς το κόστος δανεισμού προτείνεται να είναι ένα μικρό συμβολικό ποσό για τις πρώτες ώρες (πχ 50 λεπτά για 3 ώρες) και πιθανόν να αυξάνεται για περισσότερες ώρες χρήσης (πχ 2 ευρώ για ολόκληρη τη μέρα). Ζητούμενο είναι οι πιθανοί χρήστες να μην αποθαρρύνονται από το κόστος ταυτόχρονα όμως να γίνεται χρήση με σεβασμό. Φυσικά θα πρέπει να υπάρξουν και κανονισμοί που να ορίζουν πρόστιμα σε περίπτωση απώλειας του ποδηλάτου ή πρόκλησης βλάβης. 


2. ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Προτείνουμε αγορά 100 ποδηλάτων εκ των οποίων 10 με 3 ρόδες και μεγάλο καλάθι για μεταφορά ογκωδών αντικειμένων.
Τύπος και  απαιτούμενος εξοπλισμός :

  • να είναι γυναικεία για εύκολη πρόσβαση σε όλους,
  • να είναι τύπου πόλης με λίγες ταχύτητες για εύκολη χρήση,
  • να έχουν καλαθάκι, καθρέφτη, κουδούνι, λασπωτήρες, ανακλαστήρες (φώτα προαιρετικά, αφού στην αρχή θα κυκλοφορούν μόνο το πρωί), προφυλακτήρες αλυσίδας, σχάρα, σταθερά προσαρμοσμένη κλειδαριά, στέκα, σέλα που να ρυθμίζεται εύκολα το ύψος.

Τα ποδήλατα προτείνεται να έχουν  ίδιο χαρακτηριστικό χρώμα ώστε να είναι εμφανές ότι πρόκειται για δημοτικά ποδήλατα (αυτό εξασφαλίζει κατά κάποιο τρόπο και από τον κίνδυνο κλοπής) και σε εμφανές σημείο πάνω στον σκελετό έναν αύξοντα αριθμό που να αντιστοιχίζεται στον αριθμό πλαισίου του ποδηλάτου. Έτσι αν π.χ. χαθεί το ποδήλατο Νο3 να ξέρουμε τον αριθμό πλαισίου που θα πρέπει να αναζητήσουμε.
Ο Δήμος μπορεί να επωφεληθεί και με κάποια έσοδα τοποθετώντας ίσως μια πινακίδα-διαφημιστικό πλαίσιο πάνω σε κάθε ποδήλατο.

Τέλος για την αγορά των ποδηλάτων προτείνεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Καλό θα ήταν να αναζητηθούν τρόποι  ώστε να έχουν προτεραιότητα κορινθιακές επιχειρήσεις  ώστε μέσω σύμβασης με τον Δήμο να μπορούν να καλύπτουν και μελλοντικές συντηρήσεις και επισκευές των ποδηλάτων.  

3. ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ (σταντ)
Απαραίτητη υποδομή για την εξυπηρέτηση των πολιτών που χρησιμοποιούν ποδήλατο και κυρίως για την ασφάλεια των ποδηλάτων τους (είτε δημοτικών, είτε ιδιόκτητων) είναι η δημιουργία θέσεων στάθμευσης ή αλλιώς «σταντ» όπου μπορεί κάποιος να αφήνει και να ασφαλίζει το ποδήλατό του. 
Δεδομένου ότι οι ποδηλάτες συνήθως προτιμούν να αφήνουν το «όχημά» τους όσο το δυνατόν κοντύτερα στον προορισμό τους, προτείνεται να δημιουργηθούν σταντ λίγων θέσεων (5-10 ποδήλατα)τα οποία θα τοποθετηθούν διάσπαρτα σε πολλά σημεία της πόλης (πεζόδρομοι, περιβολάκια, υπηρεσίες, τράπεζες, σχολεία, στάδιο κλπ). Τα σταντ αυτά μπορούν να είναι σχεδιαστικά απλά και εύκολα στην κατασκευή τους χωρίς όμως να υστερούν από άποψη αισθητικής.
Σας επισυνάπτουμε ορισμένα σχέδια για την κατασκευή των σταντ (μπορεί να επιλεγεί ένα σχέδιο για όλη την πόλη ή και 2-3 από αυτά που θα εναλλάσσονται) καθώς και ένα χάρτη με τις προτεινόμενες θέσεις εγκατάστασής τους.  
   
Φυσικά, σταντ πρέπει να τοποθετηθούν και στους σταθμούς δανεισμού ποδηλάτου. Αυτά προτείνεται να είναι ιδιαίτερα ώστε να ξεχωρίζουν και να αποτελούν και ένα στολίδι για την πόλη, ως χρηστικά έργα τέχνης.


4. ΣΗΜΑΝΣΗ
Η τοποθέτηση σημάτων κυκλοφορίας ποδηλάτου θεωρούμε ότι αποτελεί ένα πολύ βασικό στοιχείο στήριξης του θεσμού των δημοτικών ποδηλάτων και γενικότερα της ποδηλατοκίνησης στην πόλη.
 Απ’ τη στιγμή που η δημοτική αρχή κάνει κινήσεις αναδόμησης της κυκλοφορίας με χρήση ήπιων μέσων, όπως πεζοδρομήσεις και κατασκευή ποδηλατοδρόμου (σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαγγελίες) θα πρέπει να τις υποστηρίξει με αντίστοιχη σήμανση. Η ύπαρξη σήμανσης  εξυπηρετεί προφανώς την ασφάλεια των ποδηλατών αλλά ταυτόχρονα συμβάλει και στην αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών επισημαίνοντας ότι «σε αυτή την πόλη κυκλοφορούν και ποδήλατα». Θεωρούμε απαραίτητο να τοποθετηθεί σήμανση κατά μήκος των μελλοντικών ποδηλατόδρομων, στις μεγάλες και επικίνδυνες διασταυρώσεις και φυσικά πάνω στους νέους πεζόδρομους όπου θα έπρεπε να γίνεται ευρεία χρήση του ποδηλάτου υποκαθιστώντας την πρότερη χρήση των αυτοκινήτων και άλλων δίκυκλων.


5. ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ  ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
Το όλο εγχείρημα θα πρέπει να ενισχυθεί με διαφήμιση και ενημέρωση του κοινού με ποικίλους τρόπους: μέσω φυλλαδίων, ΜΜΕ (σποτάκι σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς), αφισών σε κομβικά σημεία ή και διαφημιστική εκτύπωση στα πλαϊνά αστικών λεωφορείων. Προϋπόθεση βέβαια είναι να υλοποιηθεί η κατασκευή του ποδηλατόδρομου, όπως έχει εξαγγελθεί, και να κατασκευαστούν οι θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων (σταντ) σε κομβικά σημεία, ώστε να παρέχονται στους πολίτες οι βασικές υποδομές ασφαλούς χρήσης. (σε αυτό μπορεί να ζητηθεί η οικονομική συμβολή των επαγγελματιών π.χ. πεζόδρομοι)



Όσον αφορά στα φυλλάδια προτείνουμε :
α. ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ,
 που θα απευθύνεται στους πολίτες και σε όσους κινούνται καθημερινά στην πόλη, με στόχο την ενημέρωση για την αναγκαιότητα χρήσης  ποδήλατου και το θεσμό των δανειστικών ποδηλάτων.
Κεντρικά σημεία του φυλλαδίου :

  • Αλλάζουμε νοοτροπία. Το ποδήλατο μπαίνει στη ζωή μας.
  • Γιατί προτιμούμε ποδήλατο στις μετακινήσεις μας στη πόλη
  • Δημοτικά ποδήλατα - Ενημέρωση για τα σημεία και τον τρόπο δανεισμού.


β. ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΜΕ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ  ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ (και βασικό στόχο τη προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας)
Προτείνεται να περιέχει πληροφοριακό υλικό
π.χ. Xάρτη της πόλης με :
-σταθμούς δανεισμού ποδηλάτων (σημεία δημοτικών δανειστικών ποδηλάτων)
-ποδηλατόδρομους
-σταθμούς αστικών λεωφορείων
-αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων (Αθηνών , Άργους κλπ.)
-σταθμό προαστιακού
-ταξί
-χρήσιμα τηλέφωνα ΜΜΜ (δημοτικών ποδηλάτων, προαστιακού, αστικών, υπεραστικών ΚΤΕΛ, ταξί)


Με όλα τα παραπάνω θέλουμε να τονίσουμε ότι για να επιτύχει ο θεσμός  των δημοτικών ποδηλάτων θα πρέπει να στηριχθεί με υποδομές και δράσεις (διαφήμιση). Εξάλλου η δημιουργία μιας υπηρεσίας που δεν θα είναι αποδεκτή από το κοινό δεν ωφελεί κανέναν. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό από τους πολίτες είναι ότι ο απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός καθαρού, άνετου και όμορφου αστικού χώρου.  


ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ
χάρτης σημείων στάθμευσης ποδηλάτου (σταντ)
φωτογραφίες και link από σταντ ποδηλάτου κλπ.

http://www.parkabike.com/custom-fun-series-bicycle-rack.html


Bike & Park - 20 Προτεινόμενα σημεία για θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων στην Κόρινθο (κάντε "κλικ" για μεγέθυνση)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: