*The impact of transportation infrastructure on bicycling injuries and crashes: a review of the literature
Environmental Health 2009, 8:47 doi:10.1186/1476-069X-8-47
εικόνα 1: Ποδηλατόδρομος στην Καρδίτσα
Ένα θέμα που απασχολεί συχνά τους ποδηλάτες και αποτρέπει αρκετό κόσμο από το να χρησιμοποιεί το ποδήλατο είναι η ασφάλεια.
Η αλήθεια είναι ότι οι ποδηλάτες είναι ευάλωτοι όταν μοιράζονται τον ίδιο δρόμο με τα αυτοκίνητα. Σε περίπτωση ατυχήματος ο ποδηλάτης έχει μεγαλύτερη πιθανότητα τραυματισμού. Οι ποδηλάτες έχουν αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού από 7 ως 70 φορές περισσότερο από τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου.
Για την προστασία του ποδηλάτη υπάρχουν ορισμένα προστατευτικά μέσα πχ κράνη, επιγονατίδες. Τα μέσα αυτά προστατεύουν αρκετά αποτελεσματικά σε περίπτωση ατυχήματος αλλά δεν προλαμβάνουν το ατύχημα. Επιπλέον φαίνεται πως όταν υπάρχει νομοθεσία που επιβάλλει τη χρήση τους πχ κράνος, αυτό μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τη χρήση του ποδηλάτου.
Γι αυτό είναι απαραίτητη η ύπαρξη τέτοιων υποδομών που θα αποτρέπουν την πρόκληση ατυχήματος. Υποδομές μπορεί να είναι ένας ποδηλατόδρομος που ξεχωρίζει από το δρόμο με κολονάκια ή άλλα μέσα, επισημασμένες λωρίδες στο δρόμο, κατάλληλος φωτισμός, κατάλληλο οδόστρωμα, σωστή επισήμανση (πινακίδες, βέλη κ.α), μονοπάτια για το ποδήλατο (bicycle paths) κλπ.
Σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι ο ποδηλάτης που κινείται σε οποιαδήποτε υποδομή στο δρόμο για το ποδήλατο είναι περισσότερο ασφαλής σε σχέση με τον ποδηλάτη που κινείται στο δρόμο μαζί με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα ή στο πεζοδρόμιο.
Ορισμένοι θα μπορούσαν να διαφωνήσουν αναφέροντας το κόστος κατασκευής των υποδομών. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία Φαίνεται ότι τα οικονομικά οφέλη από την χρήση του ποδηλάτου (φυσική δραστηριότητα, κόστος χρήσης, μειωμένα έξοδα αυτοκινήτου κλπ) είναι 4 με 5 φορές περισσότερα από το κόστος επένδυσης σε υποδομές για το ποδήλατο.
εικόνα 2: φανάρια
Τέλος μία ενδιαφέρουσα παρατήρηση:
Όσο αυξάνεται ο αριθμός των ποδηλατών τόσο μειώνεται ο κίνδυνος ατυχήματος με αυτοκίνητο. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους.
- Από τη μία οι οδηγοί συνηθίζουν στην ιδέα ότι κυκλοφορούν ποδήλατα στο δρόμο και γίνονται πιο προσεκτικοί. Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι ένας από τους σημαντικότερους λόγους ατυχήματος μεταξύ αυτοκινήτου –ποδηλάτου είναι ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων δεν προσέχουν το ποδήλατο, γιατί ακριβώς δεν το περιμένουν.
- Ακόμα ορισμένοι από τους ποδηλάτες είναι παράλληλα οδηγοί ή μοτοσικλετιστές άρα γίνονται πιο προσεκτικοί.
- Τέλος όταν οι ποδηλάτες πληθαίνουν μπορούν να ασκήσουν περισσότερη πίεση στο κοινωνικό σύνολο (πχ θεσμική πίεση) και να απαιτήσουν καλύτερες συνθήκες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία η ύπαρξη υποδομών για το ποδήλατο (ποδηλατόδρομοι, φωτισμός, κατάλληλο οδόστρωμα, κατάλληλη κλίση) αυξάνουν την ασφάλεια για τον ποδηλάτη.
Ολόκληρη την ανασκόπηση (review) μπορείτε να δείτε εδώ (στα αγγλικά).
εικόνα 3: επισημάνσεις ποδηλατοδρόμων σε διάφορες ελληνικές πόλεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου